Sunday 10 March 2013

~Apakah itu "Headstart Program"~



Program "Headstart" adalah program yang diperkenalkan oleh Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia  Amerika Syarikat  yang menyediakan pendidikan yang menyeluruh, kesihatan, pemakanan, dan perkhidmatan penglibatan ibu bapa kepada kanak-kanak yang berpendapatan rendah dan keluarga mereka.

 Perkhidmatan dan sumber program ini direka untuk memupuk hubungan kekeluargaan yang stabil, meningkatkan fizikal kanak-kanak dan emosi kesejahteraan, dan mewujudkan persekitaran untuk membangunkan kuat kemahiran kognitif.

Dilancarkan pada tahun 1965  oleh pencipta dan pertama pengarah Jule Sugarman, Mula Ketua pada asalnya diilhamkan sebagai catch-up program sekolah musim panas yang akan mengajar kanak-kanak yang berpendapatan rendah dalam beberapa minggu apa yang mereka perlu tahu untuk memulakan tadika. 

 Akta "Headstart" 1981 memperluaskan lagi program ini.  Program terus disemak semula apabila ia telah reauthorized pada Disember, 2007. "Headstart" adalah salah satu program yang paling lama berjalan untuk menangani kemiskinan sistemik di Amerika Syarikat. Sehingga tahun 2005-an, lebih daripada 22 juta kanak-kanak pra-sekolah umur telah mengambil bahagian. Pada tahun 2011 keberkesanannya telah dimasukkan ke dalam soalan oleh Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia Kajian.

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates